Ile czasu powinnaś spać?

0
60

Niektórzy zastanawiają się nad pytaniem w trosce o swoje zdrowie, a inni bo wydaje im się, że odczuwają bezustanny brak czasu na obowiązki lub przyjemności. Z bardzo różnych przyczyn chcemy to wiedzieć – ile czasu powinniśmy spać?

Odpowiedź na pytanie, ile czasu należy spać, jest prosta. Powinniśmy spać tak długo, żeby odpowiednio wypocząć. Najlepiej więc nie przesypiaj całej doby, ale też się porządnie wyśpij, kiedy odczuwasz brak sił witalnych.

Zbyt ogólna odpowiedź? Niestety, długość snu jest od wieków przedmiotem dyskusji i ciągłych badań. Wiadomo jednak, że zapotrzebowanie na sen jest cechą indywidualną, na którą dodatkowo bezustannie wpływają najróżniejsze czynniki zewnętrzne. Może to być Twoja aktywność fizyczna, relacje społeczne, temperatura i wilgotność pomieszczenia, w którym śpisz, codzienna dieta i używki, czy też farmakoterapia. Dlatego jednej z nas osiem godzin snu wyda się, aż nadto, a dla drugiej będzie to zbyt krótki czas na rekonwalescencję.

Lekceważymy wagę snu, który dla ludzkiego organizmu ma takie znacznie, jak powietrze, którym oddychamy. Niedobór potrzebnego nam snu, nawet w najmniejszej ilości, wywołuje nieprzyjemne poczucie zmęczenia i ogarniający nas coraz mocniej brak energii życiowej. Pozbawiając się snu odczuwamy rozdrażnienie, spadek sił witalnych lub – dla odmiany – cierpimy na nadmierne pobudzenie, zdenerwowanie.

Obecnie coraz częściej – z różnych powodów – chcemy przejąć kontrolę nad snem. Wiele osób stara się spać według ustalonego przez siebie kalendarza, a nie zgodnie z potrzebami organizmu, z naszym naturalnym cyklem dobowym. Najgorzej dla naszego zdrowia kończy się sytuacja, w której skracajmy sobie czas potrzebnego nam snu. W ten sposób możemy doprowadzić do zaburzenia snu znanego, jako deprywacja snu. O tym, ze doszło do deprywacji snu mówi się wtedy, gdy regularnie lub cyklicznie nie śpimy z przyczyn zawodowych, rodzinnych, czy wynikających z innych form naszego stylu życia. Nie myl więc zaburzenia deprywacji snu z bezsennością, sytuacją, gdy to organizm nie chce zasnąć i spać, chociaż my tego pragniemy i jest na to odpowiedni czas.

Nie śpiąc kilka dni z rzędu lub długotrwale, ale podczas wielu nocy skracając potrzebną nam ilość snu możemy wywołać przykre, o trwałym charakterze zmiany psychiczne i fizjologiczne. Konsekwencjami braku należytej dawki snu są też liczne i nieprzyjemne schorzenia somatyczne. Brak wypoczynku sprzyja rozwojowi nadwagi, cukrzycy, chorób układu krążenia oraz chorób nowotworowych.

Niestety, nie oszukujmy się… Nie możemy przetrwać bez snu, podobnie jak by się to nie udało bez wody i pokarmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here