Napij się! Do czego służy woda w organizmie człowieka?

0
267

Woda jest podstawą wszelkiego życia znajdującego się na Ziemi. Chociaż zapewne wszyscy zdajemy sobie sprawę z wagi i potrzeby uzupełniania zasobów tej substancji, to czy wiemy na pewno, jak różnorodna jest rola wody w organizmie człowieka? Dlaczego ważne jest zachowanie wymaganego bilansu wodnego w naszym ciele?

Ciało człowieka w 70 % składa się z wody. W poszczególnych komórkach tkankowych i naszych narządach występuje w nieco zróżnicowanej ilości. Ludzki mózg posiada w swoim składzie aż 80% wody, a mięśnie niemal 75%. Jej śladowe ilości znajdziesz w paznokciach i włosach, a w tkance tłuszczowej magazynuje się zaledwie między 10%, a 20% tego życiodajnego płynu.

Chociaż ciało człowieka składa się głównie z wody, to jednak do jego prawidłowego funkcjonowania jest potrzebna cały czas jej świeża, solidna dostawa. Bo nie posiadamy zdolności magazynowania wody w organizmach, a więc zachodzące straty należy uzupełniać na bieżąco. W momencie, w którym zostanie zachwiana równowaga pomiędzy ilością dostarczanego i wydalanego przez ciało płynu, następują zaburzenia pracy organizmu człowieka. Dorosły, zdrowy człowiek jest w stanie przetrwać bez dostawy wody do organizmu od trzech do pięciu dni, w zależności od tempa jej utraty.

Jaka jest rola wody?

  • ułatwia trawienie;
  • jest środkiem transportu wewnątrzustrojowego dla substancji odżywczych, enzymów oraz hormonów;
  • usuwa niebezpieczne toksyny i szkodliwe substancje;
  • reguluje temperaturę naszego organizmu;
  • utrzymuje optymalne parametry komórek;
  • uczestniczy w reakcjach biochemicznych;
  • jest komponentem płynów ustrojowych;
  • poprawia stan i kondycję naszej skóry;
  • zwilża stawy, błonę śluzową i gałki oczne;
  • chroni mózg i rdzeń kręgowy;
  • zwiększa efektywność fizyczną i umysłową;
  • reguluje temperaturę, chroniąc organizm przed przegrzaniem.

O roli wody i jej piciu powinnyśmy same pamiętać, bez względu na odczuwane reakcje organizmu. Charakterystyczna suchość w ustach i dręcząca nas potrzeba napicia się wody, to są dosyć późne oznaki niedoboru tego niezbędnego do życia składnika.

Rola wody nie jest doceniana przez ludzi. Statystyki medyczne alarmują, że większość ludzi spożywa ciągle zbyt mało wody, jak na wykazywane potrzeby organizmu. Specjaliści zalecają dorosłym osobom spożywanie codziennie ponad 1,5 litra wody. Taka ilość może okazać się jednak za mała podczas upalnych dni, w czasie wzmożonej aktywności fizycznej, czy kiedy gorączkujemy. Dobowe zapotrzebowanie organizmu na ten życiodajny płyn zależy więc od sezonowości i stref klimatycznych, stylu życia, indywidualnej charakterystyki przemiany materii, czy rodzaju wykonywanych zajęć i aktywności.

Głównym sposobem nawadniania organizmu są codziennie spożywane przez nas płyny, takie jak herbata, kawa, mleko, woda mineralna, kompoty, napoje oraz soki. Woda jednak w różny sposób dostarczana jest organizmowi, w tym z pożywieniem i wdychanym przez nas powietrzem. Średnie, ale całkowite dobowe zapotrzebowanie dorosłego człowieka to 2,5l wody. Intensywna, dwugodzinna jazda na rowerze może spowodować, że w ciągu całej doby nasz organizm z wydychanym powietrzem, z potem, moczem i kałem wydali sporo ponad trzy litry. To ważna uwaga dla odchudzających się dziewczyn! Pozbywanie się wody z organizmu może spowodować nieznaczny spadek wagi, ale konsekwencje takiego działania mogą się okazać bardzo poważne i niebezpieczne dla zdrowia. Dlatego podczas odchudzania też nie zapomnij o nawadnianiu organizmu – dbaj o ciało i skórę podczas odchudzania. Musimy dostarczać ciału tyle płynu, ile ono go zużyje.

Czasami możemy jednak zauważyć nadmiar wody zebranej w organizmie. Warto się jej pozbyć! Polecam zainteresowanym lekturę artykułu: Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here