Problemy z zasypianiem. Jak sobie radzić z bezsennością?

0
256

Dlaczego nie możesz zasnąć? I przede wszystkim, co trzeba zrobić, żeby zasnąć? Najważniejsze, to nie zlekceważyć problemu, ale się go pozbyć. Garść niezbędnych informacji znajdziesz w artykule.

Potrzebna do regeneracji organizmu długość snu jest cechą indywidualną każdej z nas. Jest też długość snu przedmiotem licznych dyskusji i sporów naukowych. Spać powinniśmy więc tyle, ile nam potrzeba. Czasami jednak na sen brakuje nam czasu w ciągu doby, ale też niekiedy nie udaje nam się zasnąć, kiedy już leżymy w nocy w łóżku.

Problemy ze snem nie są doświadczeniem znanym tylko ludziom w starszym wieku. Średnio co trzeci Polak – w różnym wieku – cierpi przynajmniej okresowo na bezsenność. Częściej ta nieprzyjemna przypadłość dotyka kobiety – wynika ze statystyk medycznych.

Bezsenność można skutecznie leczyć! Zaburzenia snu mogą mieć przyczyny tkwiące w naszym organizmie lub w otaczającej nas rzeczywistości. Dla skuteczności terapii niezbędne jest odkrycie przyczyn. Lekarz diagnozuje problem przeprowadzając z pacjentem szczegółowy wywiad i analizując odpowiedzi.

Jeśli zastanawiasz się, czy cierpisz na bezsenność, odpowiedz na poniższy kwestionariusz samooceny bezsenności, odpowiadając na poniższe pytania TAK lub NIE:

  1. Jak często masz trudności z zasypianiem?
  2. Czy często zdarza Ci się budzić w środku nocy? Czy miewasz problemy z ponownym zaśnięciem?
  3. Czy niewystarczająca ilość snu wpływa na twój nastrój w ciągu dnia? (napięcie, podrażnienie, przygnębienie)
  4. Czy mała ilość snu wpływa na spadek możliwości poznawczych i pogorszenie koncentracji podczas pracy?
  5. Czy często odczuwasz zmęczenie zaraz po przebudzeniu?

Jeśli odpowiedź TAK dotyczy co najmniej dwóch pytań, to warto skonsultować się ze specjalistą medycznym i postępować według jego zaleceń.

Jeśli problemy z bezsennością dopiero się pojawiły w twoim życiu, to masz szansę je sama szybko zniwelować poprzez odpowiednie, sprzyjające zdrowiu zachowania.

Ogromne znaczenie dla snu i dla jego jakości ma nasz styl życia. Regularny tryb funkcjonowania rozwiązuje wiele problemów ze snem. Sprzymierzeńcem poprawnego zasypiania jest też odpowiednia, zdrowa dieta, a w niej świeże owoce, warzywa oraz orzechy.

Używki nie sprzyjają regeneracji podczas snu. Chociaż często łatwiej jest zasnąć będąc pod wpływem spożytego alkoholu, to jednak jest to sen bardzo słaby jakościowo. Palenie papierosów, picie alkoholu, czy zażywanie substancji psychoaktywnych może nasilać objawy bezsenności.

Sypialnia to swoista świątynia wypoczynku. Powinna posiadać optymalną dla snu temperaturę powietrza, ale też zalecaną wilgotność powietrza. Konieczne jest więc codzienne wietrzenie sypialni przed snem. Wietrzenie sypialni powinno się odbywać również w trakcie zimowych nocy. Powietrze jest wtedy nadmiernie suche i nie sprzyja zasypianiu. Zalecana dla dobrego snu temperatura waha się pomiędzy 18, a 20 stopni Celsjusza.

Może też zadbaj w sypialni o skromne, nastrojowe oświetlenie? Oczywiście, jeśli należysz do osób, które potrzebują spać w całkowitej ciemności, to wtedy delikatne światło wewnątrz w niczym nie pomoże. W miastach dodatkowym, utrudniającym zasypianie elementem jest gwarne nocne życie i syntetyczne, zmieniające się światła. Przydają się więc dźwiękoszczelne okna oraz rolety okienne lub zaciemniające zasłony. Warto spróbować odgrodzić pokój od świateł ulicy i przejeżdżających samochodów, ale też od porannych promieni słonecznych.

Pamiętaj, że zdrowy i jakościowy sen potrzebuje wcześniejszego wyciszenia, o czym bardzo często zapominamy, kładąc się do łóżka pełni emocji, wrażeń i dopiero co otrzymanego bodźcowania z najróżniejszych miejsc, docierającego bezustannie do naszych receptorów. Uspokoić przed snem powinnyśmy więc duszę i ciało.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here